Vakantie 2006

Hier is eventueel een html versie voor kleine schermen en langzame verbindingen

Zondag 16 juli 2006

Åndalsnes-Loen 168 km lekker warm zonnig weer

Vandaag was het dan eindelijk zover, eindelijk weer op vakantie. Met z'n tweeën, in de auto,volgeladen met van alles en nog wat.

Het plan was om naar het Noorden te gaan van Noorwegen, maar de lage temperaturen daar schrokken ons af (8-9 graden). Dus werd het toch de Fjordenkust naar het zuiden.

Om half tien hadden we Carola en Robyn, onze gasten van de afgelopen week op de trein gezet, daarna was het in grote vaart de boel pakken en om half één reden we weg!

Eerst de Trollstigen over, via Valldal naar Liabygda voor de veerboot naar Stranda. Hier moesten we drie kwartier wachten, ideaal voor een lunchpauze!

We namen Rv 60 naar Hellesylt, hier wilde Martin een camping zoeken. Maar op de één of andere manier is het toch lastig in dit toeristische gebied dicht bij huis om iets te vinden, dus onze zoektocht naar een camping eindigde 80 km verder op een mooie camping in Loen.

Tjugen camping, Loen Mooie goed georganiseerde terrassencamping, zelf plek zoeken, maar genoeg ruime plekken.

1 nacht tent + 2 pers = 90 + 40=130 nok

Sanitair goed onderhouden, redelijk nieuw en goed schoon. Voldoende wc's en douches. Douche=10nok=3min

Maandag 17 juli

Loen-Leikanger 166 km Héél véél regen!! 16º

Vannacht om 2 uur begon het getik op de tent om daarna steeds harder te gaan gieten. s' Morgens was de tent en alles drijfnat, maar we hadden goed geslapen.
Pas om negen uur kwamen we uit ons heerlijke bedje.

Tussen de buien door hebben we de tent opgeruimd en ingepakt, om rond elven de camping af te rijden.

Via Innvik en de fabriksutsalg van Skogstad, reden we met extra lading verder naar Sogndal. We vonden bij de Skogstad fabriek een skibroek voor Martin en een regenpak voor Emy.
In Sogndal hadden we een korte stop voor Grolsch bier voor Martin en sokken voor ons allebei.

Daarna reden we in de nog steeds stromende regen naar Leikanger. Hier hebben we de tent weer neergezet op de Systrond camping. In een lichte miezer hebben we buiten eten gekookt. Ons nieuwe benzinegasstel doet het heel erg goed. We hadden wel makkelijke kost, pyttipanna uit de vriezer.

Tussendoor waren we nog even gestopt om tandpasta te kopen voor Martin en een soort shoarmabroodje. Erg lekker.

Systrond camping, Leikanger Oudere camping, schuine plekken, aan de weg.

1 nacht = 90 + 20 = 110 nok

Sanitair erg oud, op een lastige plaats, dus ver lopen (vervelend in de regen) geen kookgelegenheid.

Douche zonder temperatuurinstelling, kokend heet als iemand de wc doortrekt.
douche=10nok=4 min

Dinsdag 18 juli

Leikanger-Voss = 100 km Heerlijk de zon weer 20°

Vannacht werd het weer droog en meteen kwam de zon er ook weer bij. Na een rustig ontbijtje in de zon, konder we vertrekken met een bijna droge tent.

Vanuit Leikanger namen we de boot van Hella naar Dragsvik, waarbij we bijna van de weg werden gereden door een Finse vrachtwagenchauffeur. We denken dat hij ons niet eens gezien heeft en dat we geluk hadden dat Emy snel een oprit op kon rijden.

Dit is trouwens de eerste vakantie dat Emy ook een rijbewijs heeft, dus we wisselen elkaar af aan het stuur.

Vanuit Vik reden we Rv 13 over het Vikafjellet. Hier kregen we een hartelijk welkome van de schapen die ons oude brood heerlijk vonden, terwijl ze ons bijna ondersteboven liepen/sprongen.

Met prachtig weer reden we Voss binnen, waar we de tent opzetten in de centrum camping midden in Voss.
Ondertussen hadden we Saskia al laten weten dat we eraan kwamen en rond vieren zatern we bijhaar aan de koffie. Eindelijk konden we nu zien waar ze wonen, bijna bovenaan Voss, prachtig uitzicht, maar een redelijk steil stuk omhoog na je werk elke dag hoor!
Bas kwam rond half zes thuis en met z'n vieren zijn we gaan eten bij Dolly Dimples in het centrum, Tapas en Pizza, heerlijk.
Na de koffie en taart bij Stasjonen kwamen Bas en Saskia nog even mee naar de camping, Saskia ondertussen met de blaren op haar voeten, van haar nette schoenen. (die heb je in Noorwegen bijna nooit nodig.. dus je voeten zijn er niet meer aan gewend) En toen hebben we weer afscheid genomen.

Samen hebben we nog even voor de tent gezeten, voordat we onze tanden gingen poetsen. We hadden nog even onze twijfels over het zes jaar oude luchtbed, want afgelopen nacht werd hij opeens zacht. Nu dus maar goed opletten vannacht.

Voss camping, Voss Centrum camping in Voss. Moderne camping, grindplaatsen voor caravans en campers, kleine grasstukken voor tenten.

Camping werd helemaal vol gezet, leek niet helemaal op de regels van 3 meter tussen alle tenten.

Erg duur!  1 nacht =190 nok

Sanitair aan de buitenkant van de camping, met ingang in het park, met eigen sleutel voor alle gasten. Redelijk schoon maar net te ver weg.

Woensdag 19 juli

Voss-Bergen = 120 km Heerlijk  zonnig weer 25°

We hadden een wat onrustige nacht, omdat we op ons luchtbed moesten passen, maar deze bleef netjes superstevig, dus waarschijnlijk zat de stop eerder niet helemaal goed.
Ondanks het feit dat we allebei om 6 uur al wakker waren, kwamen we pas om negen uur de tent uit, een deel van de buren waren toen al weg.

De rit van Voss naar Bratland camping bij Bergen nam maar een kleine 2 uur in beslag. Het weer was lekker warm, maar net iets te warm in de volle zon, dus voor verkoeling en vermaak gingen we naar het grootste winkelcentrum in de buurt, Lagunen. Hier hebben we lekker geluncht en gewinkeld.

De namiddag zaten we lekker bij ons tentje half slapend in de zon. Voor het avondeten gingen we de stad zelf in. Emy reed in het drukke toeristenverkeer, dat is een avontuur op zich.

Martin had een BigHornSteakhouse gezien en daar hebben we lekker gegeten, Martin natuurlijk spareribs. Buiten kwamen we KaiMorten en Hilde nog tegen, van het jongerencafe in Åndalsnes, ook op vakantie, dus wel even gezellig.

Bratland camping, Bratland, net buiten Bergen Leuke camping waar we al eerder hebben gestaan.

1 nacht = 140 nok

Sanitairgebouw is 3 jaar oud, goed schoon, met voldoende douches.

Donderdag 20 juli

Heerlijk weer  25 graden, zonnig

Vandaag was het grote stad dag...

Martin was gisteren verbrand en hield ons dus allebei redelijk uit de slaap vannacht, maar goed we waren in ieder geval op tijd op. Het weer was lekker, dus de gemoederen ook weer vrolijk.

Negen uur reden we naar de stad, eerste stop was Gamle Bergen, een openlucht museum, met 40 huizen van de afgelopen twee eeuwen uit de binnenstad van Bergen. Met de rondleiding kregen we weer een stukje geschiedenis mee, ook erg leuk.

Daarna de echte binnenstad van Bergen in, parkeren in de By-garasje op loopafstand van de winkels. Heerlijk geslenterd, boekenwinkels gekeken en vooral mensen gekeken!

We zijn ook nog in het Skolemuseum geweest, een museum dat tijdens onze laatste drie bezoeken aan de stad, elke keer nog niet open, nog niet af, of juist die dag dicht was. Nu was het open en hebben we de geschiedenis van de Noorse Barnehage en scholen eens goed bekeken.

Natuurlijk moesten we ook Fløyen op, de berg waar je met een furnicular opgaat, om van het uitzicht over de stad te genieten. Als afsluiting zijn we bij Peppes Pizza gaan eten.
Daarna nog even bij de tent koffie gedronken en ontspannen.

Vrijdag 21 juli

Bratland - Odda 168 km 22 graden, zonnig / bewolkt

Weer op tijd op vandaag, er lag veel dauw op de tent, dus we hebben op de langzaam doorkomende zon gewacht om het grootste gedeelte op te drogen.

Voor halftien reden we toch al de camping af. Emy reed eerst, maar was vandaag was moe, dus Martin mocht het al na 50 km overnemen.

Via weg 7 kwamen we op de weg 13 terug richting het zuiden. Bij Kvanndal de veerboot over naar Utne en daarvandaan langs ontelbare kersenkraampjes en boomgaarden langs het Hardangerfjord naar Odda.

Ook nu kwamen we weer vroeg op de camping aan, dat was maar goed ook, want rond zes uur stond deze helemaal vol. Het is onze eerste Noorwegen vakantie in Juli, wat drukte betreft heel anders dan juni. Nu moet je eigenlijk wel rond vier uur op een camping zijn voor een goede plek, en heel wat campings staan erg vol.

Deze camping is ook voor twee derde bevolkt met Nederlanders. Dat gebeurt vaker met campings, dan blijkt dat ze in de ANWB gids of de Acsi gids staan.

Emy moest nog even langs de dokterspost voor medicijnen, maar ook daar was de gebruikelijke zomerstress met te weinig artsen, dus nog even naar de volgende dokterspost gestuurd en toen zonder dokter toch het receptje gekregen.

Vanmiddag nog even naar Odda geweest, nadat de tent stond. Bij de toeristeninformatie een gletsjertocht geboekt voor morgen en geinternet!

Odda Camping, Odda Stadscamping in lokaal park aan een groot (koud) meer. Erg vol (te),
maar 4 uur per dag iemand aan de receptie bij de ingang, totaal geen controle op de camping zelf..

2de nacht groep zigeuners, dus overal een bende en heel vies sanitair.

1 nacht = 110 + 20 =130 nok

Sanitairgebouw te klein voor de grootte van de camping, daardoor vuil.

Zaterdag 22 juli

Odda-Jondal-Odda 200 km, weer in Odda 20 graden, weer op de Gletsjer 10-15 graden.

Vandaag de grote Gletsjer wandeldag.
Martin was al op tijd in de stress voor deze grote happening. We gingen na een senl ontbijtje de weg op, al om acht uur, omdat de gletsjers door de droogte en warmte aan deze kant sneeuw te kort kwamen. We moesten 100 km omrijden naar Jondal, een plaats waar Martin 10 jaar geleden ook al de Gletsjer op was geweest. De weg was eentje met talloze haarspeldbochten, smalle weggetjes en weinig ruimte voor tegenliggers. Emy werd ondanks het feit dat ze zelf reed, toch nog wagenziek.

Rond tien uur reden we het zomerskicentrum binnen op 1200 meter hoogte. We melden ons bij het Jondal Breførerlag, hier kregen we onze uitrusting. Een harnas, een ijsbijl, stijgijzers een helm en een stukje touw, waarmee we op de gletsjer aan een groot lang touw gebonden konden worden.

We kregen een korte instructie en mochten met een sneeuwmobiel op naar 1400 meter hoogte, langs de skipistes, waar we tussen de kamikaze skiërs naar de gletsjer zelf konden lopen. De Gletsjer heet Folgefonna, is de derde in grootte in Noorwegen en beweegt met 50 meter per jaar.

Het was een prachtige zonnige heldere dag, volgens de leider kwam dat niet vaak voor, en genoten ze er zelf ook van.Het uitzicht was schitterend, over het Hardangerfjord, bijna tot de Noordzee!

De Gletsjer zelf was ook erg mooi, blauwwit, met overal diepe spleten waar het water doorstroomde en overal sneeuwplekken. Om te kunnen lopen moest je om de diepe spleten heen en erg voorzichtig zijn op de sneeuw, omdat daar ook vaak spleten onder kunnen zitten. Best spannend dus.

De lunch aten we zittend op het ijs. Hierna gingen we nog een heel stuk bergafwaarts, naar het einde van de gletsjer, schitterende ijspilaren. Maar toen moesten we ook weer omhoog. Dat was vooral voor Emy erg zwaar. Doordat ze ook nog verkeerd ging ademen leidde het tot paniek en bijna hyperventilatie. Maar op een rustig tempo ging het net, we hebben de laatste uren bergopwaarts gehaald. Eerst over de Gletsjer, toen nog een eind over de berg en daarna naar beneden naar het zomerskicentrum over de skipiste. We zijn van 11 tot 17.30 bezig geweest!! En het grootste gedeelte ook nog op blauw ijs!

Op de terugweg waren we natuurlijk net te laat voor alle supermarkten, want het was zaterdag. We moesten ook nog 100 km terug, dus eerst maar wat crackers gegeten. Maar goed, vandaag was erg zwaar, en Emy was al op de heenweg wagenziek, dus met de vermoeidheid was het veel hoesten en overgeven onderweg.

Bij de Shell in Odda hebben we nog even getankt en hier hadden ze ook nog wat diepvriesmaaltijden voor ons.
Rond negenen waren we weer op de camping, hier was het ondertussen overvol met ook nog drie wagens met zigeuners. Maar goed, morgen reizen wij weer verder.

Zondag 23 juli

Odda- Jørpeland = 210 km  zonnig weer 22 graden

Vanmorgen waren we al vroeg op. Emy was nog steeds niet lekker, dus Martin reed. Over de rv 13 zuidwaarts, door prachtige dalen, langs Sauda en Suldal. (voor ons niets te beleven) met een onderbreking op de veerpont van Nesvik naar Hjelmeland, 200 km verder naar Jørpeland, naar de prekestolen camping.

We kozen deze camping dicht bij ons doel van maandag. Omdat gisteren alle winkels al dicht waren, hadden we ook voor vandaag niet zoveel te eten, dus weer op jacht gegaan naar een avondmaaltijd. We zijn helemaal verdwaald in Jørpeland op zoek naar een statoilstation en later weer terug naar de hoofdweg. Uiteindelijk hadden we bij de Shell een soort Smac met een mexicaanse mix en doperwten.

Op de camping werden we bijna weggejaagd door een wat oudere Duitser. We denken dat we te dicht bij zijn supercamper stonden, maar wij verstaan natuurlijk geen Duits....

Verder is de Preikestolen camping een helemaal Nederlandse camping, dat is weer eens wat anders voor de verandering. Wel een hele grote camping!

ondertussen hebben we ook de was gedraaid, want dat moest ook gebeuren.

Preikestolen Camping, Jørpeland Grote Nederlandse camping. Onduidelijk wegwijzering, waardoor er veel op het eerste veld terechtkwamen.

1 nacht = 130 + 50 =180 nok

Mooi modern sanitairgebouw, maar veel te klein voor de grootte van de camping. Wel is het warme water in de douche gratis.

douche = gratis
wasmachine = 40 nok (incl wasmiddel)
Droger = 30 nok

Maandag 24 juli

licht bewolkt, 18 graden.

Vandaag Preikestolendag!!

Allebei vroeg opgestaan en gedouched (gratis als ze tenminste vrij zijn) en broodjes gekocht bij de receptie.

Half tien reden we met de auto de 2 km naar de parkeerplaats van onze klim (en ja, deze 2 km was te veel om ook nog te lopen!!) de parkeerplaats koste 60 kroon, maar ach, niet duur voor zo'n populaire attractie.

Om kwart voor tien begonnen we aan de slopende wandeling bergop, vrij steil, sommige stukken bijna klauteren. We hebben het rustig aan gedaan en hebben veel gestopt om op adem te komen.

Kwart over twaalf stonden we boven op het plateau van de Preikestolen. Schitterend uitzicht, erg hoog, dat wel! Onder ons op het fjord vaarden een paar bootjes, leuk om die zo ver beneden te zien.
We hebben eerst even gelunched en uitgerust om weer op krachten te komen. Daarna foto's gemaakt van de 600 meter tussen ons en het Lysefjord.

De terugweg was ook zwaar, springend van steen naar steen is zwaar aan de knieen en als je moe wordt is het soms moeilijker om de goede stappen te maken. Maar we hebben het gehaald, rond drie uur waren we weer op de camping terug. Weer gedouched en naar de supermarkt om boodschappen te halen.
Verder lekker bij de tent uitgerust.

Dinsdag 25 juli

Jørpeland - Evje = 253 km  Zonnig 25 graden

We stonden weer op met lekker zonnig weer, rustig aan ontbeten en ingepakt. Het was weer een warme dag, en de route zat vol hellingen, dus het autootje moest hard werken. Eigenlijk heeft hij het alleen erg moeilijk als het bij het omhoog rijden erg steil is, en er langzame auto's voor ons rijden, waarbij hij niet genoeg snelheid kan maken om de lucht te laten helpen afkoelen. Maar het is duidelijk dat het harder werken is voor het autootje met zoveel bepakking. Een grote opvouwbare dakkoffer op het dak en genoeg andere bepakking in de auto.

Via de E39 en rv 42 reden we het Setesdal binnen. Overal is het mooi, maar we kijken toch met de vergelijking naar ”thuis”. En tja dan valt het meeste af...

We vonden in Hornes aan rv 9 een mooie camping aan het water. Ook veel vaste gasten hier, dus niet alleen Nederlanders.

Martin had culinaire zin vandaag, dus we kochten een doos met Chinese Chop suey, en alle ingrediënten die er bij moesten en Martin heeft voor de tent het kookstel goed gebruikt. Het smaakte ook heerlijk. Verder vonden we eindelijk de Fiskars zaag, bijl en mes-set die Martin al zolang wilde hebben, dus het wordt gevaarlijk in de tent.

Na een bezoek aan Evje hebben we samen gezwommen, heerlijk in dit warme weer. (Ja ook Martin!!!).
Het wordt hier trouwens s 'nachts donker.

Hornnes camping, Hornnes Camping met veel seizoensplaatsen, aan een leuk meer. De eigenaars zijn goed zichtbaar aanwezig.

1 nacht = 90 + 20 = 110 nok

Sanitair is al wat ouder, maar goed schoongehouden. Douches zijn lekker ruim douche = 10nok = 4 min

warm water voor afwas = 1 nok

Woensdag 26 juli

Zonnig 25 graden.

Vanmorgen stond er weer een stevig zonnetje op de tent, dus veel uitslapen zat er niet in.

Na ons ontbijtje reden we eerst noordelijk weg 9 op, naar Trollaktiv om bij hen een bever en eland safari en rafting te boeken. Voor allebei was plek voor morgen, dus dat was goed.

Daarna naar het zuiden, naar kristiansand. Martin had een winkelcentrum gezien daar en om Emy plezier te doen, wilde hij wel mee. Het was een heerlijk koel winkelcentrum, lekker in het warme weer. Emy vond weer een paar afgeprijsde boeken en Martin eindelijk een rugzak.Verder was de after-sun bijna op, dus een tube aloe vera gel gekocht.
Onderweg ontdekte Martin dat Emy niet eens naar de benzine meter had gekeken vandaag en deze op het rode vlakje stond, dus ook nog maar vlug tanken.

Voor het avondeten hadden we een weggooibarbecue gekocht, voor het vlees en een aardappel salade. Verder lekker samen gezwommen en gewandeld.

Donderdag 27 juli

zonnig 25 graden

Vanmorgen waren we allebei al op tijd op, voor onze actieve dag. We ontbeten rustig en iets na tien uur reden we naar Trollaktiv, net boven Evje.

Om 11 uur begon onze raftinstructie, Vikram uit India was de veiligheidsbegeleider, verder liepen er allerlei nationaliteiten rond. Onze eigen raftinstructeur in de boot was een Noorse jongen, Sindre. We werden samen met twee Deense meiden en een Noors echtpaar bij hem ingedeeld, voertaal Noors. We kregen te horen welke kleding we aan moesten, zwemkleding, met wetsuit, reddingsvest en helm.

Sindre vertelde dat wij het kleinste raft hadden, en dat deze nog wel eens de neiging had om te flippen, maar dat het bij hem nog niet gebeurt was. Fijn om dat dan weer te horen...

We reden met een busje naar een nabij gelegen rustige plaats in de rivier, net voor een dam met waterval. (even niet aan denken dus) voor een oefenrondje met het raft en het leren van de commando's. Daarna ging het naar de andere kant van de dam, waar mooi veel ”wit”water was om in te raften. Hier kregen we ook een zwemoefening, hoe je moest liggen in het water als je uit de boot viel, en wanneer je moest zwemmen. Want gewoon zwemmen kan in de wilde gedeelten niet.

Emy verloor meteen bij de eerste zwemoefening al haar schoen, maar die werd gelukkig later weer teruggevonden. Haar sandalen hebben bij veel water, niet genoeg kracht in de klitteband meer, is gebleken.

Nu waren we klaar voor het echte werk. Dus allemaal de peddels in de t-positie en roeien maar.
Al bij de eerste stroomversnelling vlogen er twee uit, lekker begin, hoewel wij het niet waren en het daarna ook goed ging.

We gingen twee keer hetzelfde stuk rivier af, met een paar stroomversnellingen die je ook op verschillende manieren kon nemen. Het geheel werd afgesloten met een balansspel op de rand van de boot, waarbij iedereen eruitging! Daarna moest het raft weer terug naar het centrum worden getild. Allemaal erg geslaagd. We hebben de toeschouwers van onze bootgenoten gevraagd of we de foto's die ze gemaakt hebben doorgemaild kunnen krijgen, dus we wachten af.

Martin heeft 10 jaar geleden ook hier geraft (oude naam Troll Mountain) en we zijn beide onder de indruk van de veiligheidsmaatregelen die ze hebben door goede instructie, een zwemoefening (anders kom je de boot niet in) en de veiligheidskajakker die in de rivier bij alle stroomversnellingen paraat staat.

Na ons omgekleed te hebben, gingen we samen Evje weer in, om boodschappen te doen. Daarna terug naar de tent om even te slapen, maar dat lukte niet, dus om zes uur zijn we maar gaan eten.

Om acht uur s 'avonds vertrokken we weer naar TrollAktiv, nu voor een bever en elandsafari. Met reddingsvesten aan gingen we met kano's een stuk van de rivier de Otra af, hier had een bever een huis gebouwd en konden we twee bevers van een afstandje aanschouwen. Het beverhuis stond bijna midden in het dorp, vreemde plaats voor zo'n beest, maar heel knap gebouwd met al die stokken.

Een stuk de rivier af werden we opgewacht met koffie en drinken, om daarna in een minibusje met groot zoeklicht op zoek te gaan naar Elanden.

één grote Eland konden we heel goed aanschouwen, die beesten zijn erg groot, en heel indrukwekkend. We willen ze dan ook liever op safari tegenkomen, dan in de auto op de weg.
Verder zagen we nog enkele andere elanden aan de bosrand.

Rond middernacht waren we weer terug op de camping. Wat een dag!!!

Vrijdag 28 juli

Evje-Rjukan 309 km 18 graden met regen en af en toe een opklaring

Na een nacht met veel regen en onweer, was het vanmorgen (voor even) weer droog.
De tent was niet droog, maar het ergste was eraf, de rest moest op de volgende camping maar weer.

Via weg 9 reden we naar het noorden, verder over de 45 ricvhting Dalen en dan via de 38 naar Åmot en Rjukan. Onderweg veel mooie bergovergangen gezien.

In Rjukan kwamen we op onze tweede Nederlandse camping. In dit dorp komt 6 maanden per jaar de zon helemaal niet en in de zomer, pas rond half tien in het dorp en rond 7 uur er weer uit. Niet echt aantrekkelijke (voor ons) dus. De hele dag hadden we wisselend regen en zon. Ook tijdens het etenkoken zaten we tussen twee buien en het eten zelf deden we in de tent, tijdens de volgende bui.

s 'Avonds nog een wandeling door het dorp en daarna slapen.

Rjukan Hytte og Caravan park, Rjukan Camping met 15 hutten in oude stijl en een heel groot kampeerveld.

Receptie had beperkte openingstijden, vooral vervelend omdat je speciale munten nodig had, die je alleen bij de receptie kon kopen. Ook batterijen opladen koste geld.

Het hele veld was trouwens schuin. Koste iedereen veel moeite gelijke plek te vinden.

1 nacht = 70(auto)+50 (tent)+ 36 (2personen) = 156 nok

Het sanitair was bij de hutten geplaatst en in verhouding tot het grote kampeerveld op een onlogische plaats.

Verder was er in verhouding tot het aantal plaatsen vrij weinig sanitair. Wel muziek in de toiletgebouwen, maar de afzuiging liet te wensen over.

douche = speciale munt = 10 nok = 4 min

Zaterdag 29 juli

zon, regen, bewolking 18-25 graden

Na een natte nacht kwam vanmorgen rond negen uur eindelijk een klein zonnetje over de rand van de berg te voorschijn op de camping. We ontbeten in het zonnetje en gingen rond 10 uur naar het beroemde Vemork museum.

Het Vemork museum is een oude krachtcentrale, gebouwd tussen 1908 en 1911 en tot begin jaren 80 in gebruik. Eerst voor salpeterzuur en later voor de waterstoffabriek in Rjukan. Hier produceerden ze als bijprodukt ook het zogenaamde zwaar water.  In de oorlog hadden de Duitsers de fabriek overgenomen. Zij produceerden extra veel Zwaar water om hun atoomprogramma op te zetten. Door het verzet werd hier een stokje voor gestoken. De film Heroes of Telemark met Kirk Douglas verteld hierover.
verder verteld het museum over de krachtcentrale en zijn werking en over de atoomwedloop.

Interessant detail is, dat je om bij de ingang te komen van het museum, 800 m moet lopen en over een hangbrug moet. Op de hangbrug deden ze aan bungyjumping.
Op de terugweg moesten we door een grote bui weer terug naar de auto.

Vanavond hebben we in een restaurantje met Nederlandse kok gegeten. Het personeel sprak geen Noors, (wel iets russisch achtigs) en had niet zoveel les gehad in klantvriendelijkheid. Jammer, maar Martin zijn pannekoek met spek en kaas was lekker. Emy had een Taco besteld en kreeg een tortilla met een bruine saus, naast de pasta saus. Best lekker hoor.

We hebben maar ergens anders een ijsje gehaald en daarna koffie voor de tent.

Zondag 30 juli

Rjukan - Flåm 220 km wisselend weer, 18-25 graden

Vanmorgen was het droog toen we opstonden, dus de tent kon bijna droog worden ingepakt.

We hadden besloten om een mooie bergwegte nemen tussen de 364 en de 40 door Tessungdalen. Erg mooi, met weer veel stijging en daling tot zo'n 1200 meter op de hoogvlakte. Daarna weg 40 verder op naar Geilo, waar we stopten voor benzine en een pølser. We proberen al een tijdje alle toeristenwinkels op zoek naar een Dale trui voor Martin, maar van de trui die we mooi vinden, hebben ze de hele tijd zijn maat niet. Dus elke keer maar weer verder naar de volgende winkel.

Over weg 50 reden we verder naar Aurland en daarvandaan was het nog een klein stukje (lees tunnel) naar Flåm. Deze wegen zijn gewoon veel overdekt...

Nadat de tent stond hebben we nog even door Flåm geslenterd. Het is niet meer dan een paar souvenir winkels een hotel, supermarkt en een station met haven. Maar het is wereldberoemd en de omgeving is prachtig.

We aten spaghetti uit blik met cocktailworstjes en balletjes, voor ons de eerste keer, en nog best te eten, voor een makkelijke maaltijd.

Na het eten nog een rondje door het dorp en een bezoek aan de drie geiten die hier wonen.

Flåm camping og vandrarheim, Flåm Mooie goedgeorganiseerde terrassencamping, (eigenaar fiets vooruit voor campers en grote caravans) met een mooi utizicht. Door de goede indeling lijkt de camping erg ruim.

1 nacht = 140 nok

Mooie grote toiletgebouwen, in de spits gaan er extra douches en wc's open.

douche = 10 nok = 5 min

wasmachine = 25 nok
droger = 25 nok

Maandag 31 juli

regen/droog 16-18 graden

vannacht regende het een aantal keer en dat bleef het eigenlijk de hele dag met regelmaat doen.
We hebben eerst tot negen uur uitgeslapen, heerlijk knus in de slaapzak met het getik op de tent, wachten tot het droog genoeg is voor een loopje naar het toiletgebouw.

Dan een ontbijtje en de auto gepakt naar Undredal, aan de andere kant van de tunnel van Flåm (tunnel aan de andere kant) In undredal hebben ze een grote geitenkolonie en de kleinste stavkirke van Noorwegen. Pas sinds 1982 is er een weg naar toe.

We hadden nog een leuk gesprek met de 86-jarige gepensioneerde winkelhouder van het dorp, hij was in de winkel druk met het waxen van de geitenkazen waarmee het dorp beroemd is.

Daarna de volgende tunnel in naar Gudvangen. Dit dorpje is drie keer niets, maar het is bekend doordat hiervandaan de grote weg met een ferry verder ging.

We zijn maar weer snel een paar tunnels terug gedoken naar Flåm en naar de Otternes bygdetun gereden, een verzameling van vier boerderijen bij elkaar, nog geheel in oude stijl, tot begin jaren 80 bewoond geweest en nu onderhouden door de gemeente. We kregen er een rondleiding en konden in de huisjes kijken. Prachtig uitzicht over het fjord. Maar wat een zwaar leven!

We hadden een heldere dag, dus reden we door naar het pas vernieuwde uitzichtspunt in Aurland, een soort houten stellage, met glas en metaal, erg modern, maar ook leuk uitzicht over Nærøyfjord en Sognefjord.

Daarna nog even langs de supermarkt in Flåm en lekker eten bij de tent met af en toe een buitje.

Dinsdag 1 augustus

Flåm - Geiranger 284 km zonnig 20 graden

Martin wilde vroeg vertrekken vandaag, dus om 07.00 ging de wekker en om 08.15 reden we weg uit Flåm.

Eerst de lærdalstunnel deze is 24,5 km lang en heeft 3 mooie lichtgrotten.Weg 53 naar Årdal langs het fjord en dan weer de bergen in via de ' Tindevegen'  een tolweg met een tolwachter die we een keer gezien hadden op tv dus even een praatje meegemaakt.

De weg naar Turtagrø was schittternd en de daarop volgen de Sognefjellsvegen ook ( weg 55 ) naar 1400 m hoogte en weer naar beneden, langs meren en gletsjers en Noorwegens hoogste berg ' Galdhoppigen ' naar Lom. Weg 15 naar Grotli en dan onze eigen weg 63 naar Geiranger.

We staan op Geiranger camping onderaan het fjord, midden in het dorp.Martin heeft eindelijk ' zijn' Dale storetind trui in de kleur oranje/zwart met bijpassende muts en maatje L, andere winkels hadden elke keer deze maat niet meer.

Vanavond pizza gegeten in Geiranger en bij de tent koffie en thee na een bezichtiging van alle souvenir winkels.

Geiranger camping, Geiranger Echte zomercamping, met een aantal vaste plaatsen aan 1 kant en een groot extra veld voor het hoofdseizoen.

1 nacht = 104 + 36 = 140 nok

2 toiletgebouwen, daarmee voldoende voor de hele camping.

Woensdag 2 augustus

Zonnig weer, 25 graden

Wel vreemd om te bedenken dat we zo dicht bij huis zijn, maar 86 km, maar goed het is heerlijk in Geiranger.

Martin heeft vanmorgen weer een droom in vervulling zien gaan, wakker worden aan het fjord met een supergroot cruiseschip voor je tent!! De ' Jewel of the Seas' lag er in al zijn pracht.

Wij namen de auto naar Norddal, dan naar Herdalsetra, een prachtige verzameling seters waarvan er nog maar 3 in gebruik zijn. De aanloopweg heeft een stijgings percentage van 22% ook indrukwekkend. Jammergenoeg waren alle geiten de berg op maar de schapen en de paarden liepen wel gewoon rond.

Daarna via Geiranger naar de 'Dalsnibba' een 5 km lange tolweg naar een hoogte van 1500 meter, genieten van het uitzicht en weer terug naar de camping.Na een pittige regen en onweersbui konden we koken en lekker gaan eten.

Onze laatste nacht in de tent.!!!

Donderdag 3 augustus

Geiranger - Åndalsnes 85 km Zonnig weer, 25 graden

Vanochtend hebben we lekker uitgeslapen tot 08.30,daarna aangekleed en ontbeten en begonnen met inpakken van de tent.Rond 10.30 zat alles in de auto.

Om 11.00 begon onze Fjord kajaktrip, we waren de enige 2 deelnemers dus we kregen een privé begeleider mee. Eerst een stuk op/over het fjord gekajakt. Op een gegeven moment zijn we uitgestapt en hebben we de wandelschoenen aangedaan voor een tocht stijl de berg op naar boerderij/seter ' Skageflå' Dat was pittig maar het uitzicht en de omgeving maakte alles goed.

De weg naar benden was lastig omdat het best glad kon zijn.Daarna weer terug gepeddeld naar de haven van Geiranger,
en toen...........toen was het tijd om naar huis te gaan.

Oja bijna vergeten, vandaag in het fjord bij Geiranger een mink en een tuimelaar( da's een klein dolfijntje) gezien, erg bijzonder!!

Op de ferry van Eidsdal-Linge kwam Emy er achter dat de portemonnee leeg was, maar gelukkig kwam er onverwacht nog geld uit het geheime vakje in de tas, dus we mochten met een betaald kaartje van de boot weer af.

Bij 'Gudsbrandsjuvet' zijn we nog even gestopt om een kaart en ijs te kopen. Daarna de Trollstigen af, en natuurlijk weer een langzame bus voor ons, maar Martin kent de weg goed, dus een snelle inhaalactie en we konden door naar huis.

Na een pizza bij de supermarkt gehaald te hebben, konden we uitpakken, terwijl we wachten op de oven. Nu alles opruimen en wassen en we zijn weer helemaal thuis.

We hebben in totaal 2851 kilometer gereden in de afgelopen 20 dagen.

Het was een heerlijke vakantie!!!!!!!